czwartek, 24 stycznia 2013

Dekalog zdrowego odżywiania - czyli jak zdrowo schudnąć!



Magiczna metoda na zachowanie szczupłej sylwetki nie istnieje. 

Liczy się systematyczność, odpowiedni styl życia, oraz kilka zasad zdrowego odżywiania

Jeśli będziemy o nich pamiętać, mamy zdecydowanie większe szanse na zachowanie szczupłej i zgrabnej sylwetki!




• Jedz regularnie minimum 3 posiłki dziennie w tym koniecznie śniadanie. 
 Zaplanuj 3 umiarkowane posiłki dziennie w równych odstępach czasowych (2-3h). 
Gdy odczujesz głód sięgnij po zdrową przekąskę (owoc, warzywo, garść orzechów, jogurt naturalny itd.). 
Nie dopuszczaj do uczucia głodu. Nie przejadaj się.


• Dbaj o urozmaiconą i zbilansowaną dietę.
Twój codzienny jadłospis powinien zawierać różnorodną żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. 
Pamiętaj również o tym, że „jesz oczami”, zadbaj więc o to, aby twoje posiłki były kolorowe 
i pełne niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu wartości odżywczych.


• Jedz produkty zbożowe w każdym posiłku. 
Wybieraj te bogate w błonnik jak chleb razowy, chleb pełnoziarnisty, ryż, kasza. 
Błonnik pomaga zrzucić zbędne kilogramy, gdyż wchłania wodę, 
dzięki czemu pęcznieje i wypełnia żołądek, zmniejszając uczucie głodu, 
a także opóźniając moment, w którym pożywienie opuszcza żołądek.


• Spożywaj zdrowe tłuszcze: oliwa, ryby, orzechy.
 Do sałatek używaj oliwy z oliwek.


• Jedz warzywa i owoce codziennie. 
Warzywa jedz w nieograniczonej ilości.
Owoce staraj się jeść do godziny 15. Najlepiej 2/3porcje dziennie. 
Lub jako oddzielny posiłek – sałatka owocowa. 


• Jedz więcej ryb i roślin strączkowych 
Jedz ryby co najmniej 2 razy w tygodniu, 
najlepiej śledzie, makrele, łososie, sardynki, tuńczyka, również z puszki. 
Pamiętaj, że najbardziej wartościowe są ryby morskie.
  

• Pij mleko i przetwory mleczne codziennie. 
(zrezygnuj jeśli twój organizm ich nie toleruje)


• Czerwone mięso i jego przetwory jedz w umiarkowanych ilościach. 
Zastąp je chudym mięsem drobiowym - najlepiej gotowanym.


• Zachowaj umiar w jedzeniu cukru, słodyczy i spożywaniu alkoholu. 
Ograniczaj spożywanie soli kuchennej, nie dosalaj, zastąp sól innymi przyprawami i ziołami.


• Pij wodę mineralną oraz naturalne soki warzywne i owocowe, bez dodatku cukru. 
Pij minimum 1,5 litra niegazowanej i niesmakowej wody mineralnej dziennie. 
Woda przyspiesza przemianę materii i oczyszcza organizm z toksyn. 


• Zapomnij o fast foodach i kalorycznych przekąskach.
To zbędne kalorie, które za sobą nie niosą dla organizmu wartości odżywczych.


• Nie smaż, zrezygnuj z panierek. Wybierz duszenie, gotowanie, pieczenie. 
Smażenie podwaja ilość kalorii potrawy, dodatkowo panierka chłonie tłuszcz jak gąbka.


• Kolacje zjedz około 3 godziny przed snem.




Pamiętaj...

Dieta nie jest złem…

Dzięki niej, robisz dla siebie coś naprawdę dobrego !  


18 komentarzy:

  1. bardzo fajnie zebrane porady :) najważniejsze to żeby dieta nie była przykrą koniecznością, przyjemna też może być :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dokładnie :) najważniejsze to uświadomić sobie, że dieta - zdrowe odżywianie prowadzi nie tylko do pięknej sylwetki, ale również pomaga dbać o nasze zdrowie, a to ono jest najważniejsze!:)

      Usuń
  2. tez uważam, że można zjeść i zdrowo i smacznie. Od jakiegoś czasu porzuciłam samrzenie w glębokim oleju, wyciągnęłam grilla na taras i teraz często grilluję. Zakupiłam garnek do gotowania na parze (w netto za ok. 29 zł polecam). Wystarczą małe zmiany w sposobie przyrządzania potraw, nie trzeba chodzić głodnym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. twoja sylwetka jak i zdrowie na pewno są bardzo zadowolone ze zmian żywieniowych !:)

      Usuń
  3. Nic tylko wydrukować i oprawić ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. no wygląda zachęcająco, tym bardziej że nie widzę zbyt dużych ograniczeń w spożywaniu różnych posiłków

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ograniczenia są w postaci między innymi ilości i częstotliwości posiłków, ale o tym będzie osobny wpis :)

      Usuń
  5. Podam mi się to podejście - tym bardziej, że sama stosuję niektóre punkty

    OdpowiedzUsuń
  6. Dieta jest bardzo ważna. Jeżeli dbamy o siebie za młodu na starość mamy mniej problemów i jesteśmy zdrowsi. Warto dbać o siebie, bo przecież zdrowie jest najważniejsze, prawda?

    Dziękuję, za 5+ za danie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście... zdrowie trzeba postawić na 1 miejscu ! później cała reszta :)

      Usuń
  7. oo tak staram się stosowac do zasad zdrowego stylu życia;))

    OdpowiedzUsuń
  8. i zero zupek chińskich ! ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zdecydowanie ZERO zupek chińskich ... i wielkie NIE na głodówki !

      Usuń
  9. Dokładnie, przede wszystkim rozsądne podejście do żywienia :) Do powieszenia na lodówce:)

    OdpowiedzUsuń
  10. kto wstawi jadłospis na cały tydzień ???

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...