środa, 28 września 2016

Ukryta prawda - syrop glukozowo-fruktozowy

Robiąc zakupy w sklepie, wrzucamy różne produkty do koszyków i jeżeli już sprawdzamy cokolwiek na opakowaniach to ich  datę terminu ważności. A to stanowczo za mało! Czy robiąc zakupy, sprawdzacie skład danego produktu?


Jeśli nie to warto zacząć to robić. My od dobrych kilku lat sprawdzamy skład produktów, które zamierzamy kupić. Z pewnością wydłuża to nasze zakupy, jednak nie ma to dla nas większego znaczenia, ponieważ liczy się dla nas uspokajająca świadomość, że nie odżywiamy swojego organizmu odpadkami i masą substancji chemicznych sprawiających, że wyglądem i smakiem przypominają coś, co nadaje się do spożycia. Dlatego też w tym miejscu, gorąco was zachęcamy do sprawdzania i wnikliwego czytania etykiet znajdujących się na produktach spożywczych. Ten nawyk może diametralnie odmienić jakoś Waszej diety, jak i zdrowia.

Jednym ze szkodliwych dodatków do żywności jest niewątpliwie SYROP GLUKOZOWO – FRUKTOZOWY. 


Czym jest syrop glukozowo-fruktozowy?
Syrop glukozowo-fruktozowy (HFCS, izoglukoza) został wynaleziony w Stanach Zjednoczonych w latach 50. XX wieku, a w latach 70. wprowadzono go do masowej produkcji. Tamtejsi farmerzy wymusili ochronę celną produkowanego przez siebie cukru. W rezultacie jego ceny rosły, a producenci z branży spożywczej musieli kupować go po wyższych cenach. Przemysł odpowiedział na tę sytuację wprowadzeniem syropu glukozowo-fruktozowego, który był tańszy i zastąpił cukier w masowej produkcji słodkich napojów oraz słodyczy.

Syrop glukozowo-fruktozowy jest otrzymywany z kukurydzy – bezglutenowy, rzadziej z pszenicy. Kukurydza przetwarzana jest na skrobię, a później na syrop glukozowy (obecnie ogromna część światowej produkcji kukurydzy opiera się na technologii GMO (genetycznie modyfikowanej), która nie jest dokładnie zbadana, a wiele źródeł podaje, że może być szkodliwa dla zdrowia). Następnie, wykorzystując enzymy, część glukozy w procesie zwanym izomeryzacją, przekształcana jest do fruktozy, aby syrop był słodszy. Po połączeniu powstaje z nich bezbarwna lub jasnożółta ciecz, która składa się z 42% fruktozy, 55% glukozy i około 3% innych cukrów.

Syrop jako produkt odpadu po produkcji kukurydzy jest bardzo tani i łatwy do uzyskania. Płynna postać syropu ułatwia jego dawkowanie jako substancji słodzącej w różnych procesach technologicznych, bez potrzeby uprzedniego rozpuszczania. Podobnie korzystną cechą tego produktu z punktu widzenia technologicznego jest bardzo niska lepkość, pomimo wysokiego stężenia suchej substancji. Ułatwia to jego rozlewanie, transport, a zwłaszcza dozowanie, w odróżnieniu od innych klasycznych środków słodzących.



W czym znajduje się syrop glukozowo – fruktozowy?
1. Soki, nektary i napoje owoce 
2. Smakowe napoje gazowane i niegazowane (cola. mrożona herbata, napoje energetyzujące, oranżada) 
3. Kefiry, maślanki, jogurty, mleka smakowe 
4. Galaretki, dżemy, marmolady, desery w proszku 
5. Lody 
6. Wyroby cukiernicze 
7. Przetwory zbożowe (płatki, musli) 
8. Zupy, sosy w proszku 
9. Napoje alkoholowe 
10. Ketchup, musztarda, sosy 
11. Produkty medyczne np. syropy.

W obiegowej opinii fruktoza odbierana jest jako dobry lub nawet lepszy cukier, a to dlatego, że kojarzy się z owocami (z łac. fructus – owoc) oraz miodem, w którym występuje jako główny cukier prosty. Naturalnie występująca w owocach fruktoza jest częścią kompleksu składników odżywczych i błonnika, które nie wykazują takich samych skutków biologicznych jak wolne i duże dawki fruktozy zawartej w HFCS.

Negatywne skutki nadmiernego spożywania syropu glukozowo-fruktozowego
1. Nadwaga i otyłość, zwłaszcza w okolicy brzusznej - spożywanie fruktozy w nadmiernych ilościach  „przestawia” metabolizm, powodując, że posiłek z dawką owej substancji odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. 
2. Cukrzyca typu 2 – HFCS przyczynia się do zwiększonego apetytu, powoduje wahania poziomu insuliny i glukozy, hamuje odczuwanie uczucia sytości, co prowadzi do insulinoodporności i w konsekwencji do rozwoju cukrzycy 
3. Podwyższone ciśnienie krwi
4. Zwiększone ryzyko chorób serca i układu krążenia
5.  Obniżenie poziomu dobrego cholesterolu i podwyższenie poziomy trójglicerydów
6. Zaburzenia w gospodarce lipidowej
7. Obniża działanie systemu immunologicznego
8.  Występowanie zespołu jelita drażliwego
9.  Zmniejszony metabolizm miedzi
10.  Nowotwory

Aby zachować prawidłową masę ciała i dobry stan zdrowia, należy unikać produktów słodzonych nie tylko syropem glukozowo – fruktozowy, ale także cukrem (sacharozą). Obie te substancje słodzące są źródłem pustych kalorii, w związku z czym istotnie podnoszą wartość energetyczną naszej diety i przyczyniają się do rozwoju wielu chorób. Unikanie produktów, w których składzie znajduje się syrop glukozowo – fruktozowy na rzecz tych zawierających cukier nie zmienia naszego jadłospisu na zdrowszy czy chociażby mniej szkodliwy – nie można tutaj mówić o lepszym lub gorszym wyborze. Produkty te powinny być spożywane jak najrzadziej i w jak najmniejszych ilościach.

9 komentarzy:

  1. Świetny artykuł. Jednym słowem trzeba zrezygnować z syropu. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny post! Wybierając produkty zawsze patrzę na skład i odrzucam wszystkie mające w składzie olej palmowy i własnie syrop glukozowo-fruktozowy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Staram się unikać syropu glukozowo-fruktozowego robiąc codzienne zakupy i przygotowując posiłki. Unikając spożywania samego syropu i cukru w diecie (bez ćwiczeń) schudłam 5 kilogramów. Fajny wpis, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. ja tak właśnie zaczełam patrzyć na tył składu to naprawdę on jest wszędzie, dziwić się, że tyle raka i innych chorób wszędzie ..:(

    OdpowiedzUsuń
  5. Syrop glukozowo – fruktozowy to moja zmora. Data ważności to podstawa, ale od kiedy jestem już całkowicie świadoma tego całego syfu, który jest pakowany we wszystkie produkty na sklepowych półkach, nałogowo sprawdzam skład. Sprawdzam i analizuję... Co jest zdrowsze, co wybrać i czy przypadkiem nikomu nie zaszkodzi. Nawet jeśli skutki nie są widoczne bezpośrednio, to czy nie wpłynie to na rozwój mojego dziecka za kilka lat?

    OdpowiedzUsuń
  6. Masakra, nie wiedziałam o takich skutkach syropu glukozowo-fruktozowego...

    OdpowiedzUsuń
  7. To prawda, syrop glukozowo fruktozowy to taka mała trucizna przemycana w jogurtach i innych produktach rzekomo fit i zdrowych.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zawsze omijałam syrop glukozowo-fruktozowy, choć nie jest to wcale łatwe zadanie. :) Dobrze, że teraz po przeczytaniu Twojego postu, jestem wyposażona o dodatkowe argumenty :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Próbuję go omijać, naprawdę, ale ostatnio gdzie nie spojrzę tam jest! Świństwo okropne. Ale najważniejsza jest świadomość, że istnieje i jest bardzo okropnym składnikiem wielu rzeczy na rynku... dzięki Bogu wszyscy jesteśmy coraz mądrzejsi i czytamy etykiety produktów.

    www.liftmygirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...